MAGENTA POVESTEA CELUI MAI LONGEVIV BRAND DE COSTUME BĂRBĂTEŞTI

Într-o perioadă economică aflată în plină reconfigurare, Marian Morun a identificat o nouă oportunitate pe piață, punând bazele celui mai longeviv și cunoscut brand local – costume bărbătești „Magenta” * Produsele realizate la Brăila au ajuns să fie cunoscute și apreciate la nivelul întregii țări, firma ocupându-se și de distribuție * Magazinul „Magenta” de pe strada Mihai Eminescu oferă clienților costume bărbătești, în curând produse made to measure, personalizate, cu ajutorul unei tehnologii unice în România.

0
544
views

Un fost performer, devenit profesor de educație fizică la Liceul cu Program Sportiv din Brăila, s-a transformat rapid într-un adevărat antreprenor. Povestea de viață și de afaceri a unui om care a știut să lupte pentru ideile lui fără a face rabat de la calitate, reinventându-se de câte ori a fost nevoie, a implicat investiții în tehnologie, în producție, răsplata venind din aprecierea clienților și din cifra de afaceri înregistrată.

Drumul ales a fost unul sinuos, însă fiecare provocare a însemnat o experiență din care Marian Morun a avut de învățat. Într-o economie în criză, așa cum era cea românească de după Revoluție, au apărut noi oportunități de afaceri. Pornind de la identificarea unei nevoi, antreprenorul a reușit să intre pe o piață despre care nu știa nimic. „Începutul este o poveste. Aveam cu fratele meu un magazin pe strada Republicii și ne-am dus la București să cumpărăm costume bărbătești. Ceea ce am fi vrut noi s-a dovedit că era fie pentru export, fie oprit pentru alții. În final am ales ce am găsit, nu ce ne doream. Am venit acasă cu convingerea că trebuie să ne apucăm de făcut costume bărbătești. Am vorbit cu părinții unui elev, croitori la comandă, mi-au dat o listă cu tot ce aveau nevoie și astfel au fost realizate primele costume. Le-am vândut imediat în magazin”, își amintește cu nostalgie Marian Morun.

Reușita i-a dat curaj antreprenorului ambițios. Din dorința de a dezvolta ideea s-a văzut nevoit să găsească o locație care să-i permită să lucreze și oameni specializați în domeniul confecționării hainelor bărbătești. Primul sediu a fost la etajul Stadionului „Progresul”, firma pornind la drum cu 5 – 6 mașini și o mână de oameni.

În 1994, când Marian Morun a decis să își înființeze firma, exista înlesnirea ca societatea să fie scutită de impozitul pe profit, timp de cinci ani, dacă făcea dovada că în ultimele șase luni a avut activitate de producție.

Roșu aprins de succes

 „Numele «Magenta» mi-a purtat noroc!”

Acesta a fost motivul pentru care antreprenorul a ales să cumpere o firmă în locul înființării uneia. Numele „Magenta” (n. r. „culoare roșu aprins” în dicționar) apărea în acte și a decis să îl păstreze.

„A fost greu, a trebuit să adaptăm ce știau croitorii să facă la comandă, astfel încât să realizăm un costum ca pentru producție. Acei oameni au fost învățați să lucreze într-un fel anume. Nu aveau normă. Aveam doi oameni care însăilau manual mânecile hainelor și apoi intrau la mașina de cusut. Vă dați seama cât de greu mergea, spre deosebire de producția dintr-o fabrică”, povestește administratorul firmei.

Cu timpul, însă, Marian Morun a reușit împreună cu angajații săi să ducă munca la un alt nivel, astfel încât produsul finit – costumul bărbătesc – să fie gata mai repede.

Nu doar producția a mers greu la început. Un obstacol semnificativ a fost reprezentat de faptul că atelierul a fost spart de hoți de două ori, antreprenorul văzându-se nevoit de fiecare dată să înceapă totul de la zero. Firma și-a schimbat locația, activitatea desfășurându-se o perioadă în zona Porții 2, la „Progresul”.

„Aveam spațiu mai mare, am angajat mai mulți oameni, aveam mai multe utilaje. Erau puțini producători atunci și câțiva ani lucrurile au mers bine”, rememorează brăileanul, adăugând că tot ceea ce câștiga în acea perioadă ca profesor de sport reinvestea în afacerile sale: „Cine crede că se îmbogățește peste noapte, că poți face ceva începând de mâine sau de săptămâna viitoare, se înșală. În acea perioadă de început aveam un program infernal – mă duceam dimineața cu elevii la antrenament, aveam atelierul la care trebuia să duc tot ceea ce însemna materie primă din toate colțurile țării, trebuia să am grijă de producție, să fac distribuția costumelor și mai făceam și distribuție alimentară pentru un anumit produs. Plecam dimineața devreme de acasă și ajungeam noaptea înapoi. Nu a fost ușor ca volum de muncă. Oamenii trebuiau plătiți”.

Firma s-a făcut cunoscută pe piața locală, produsele au început să fie tot mai căutate și astfel antreprenorul a continuat să investească în producție pentru a ține pasul cu cerințele clienților. Micuța fabrică de la Brăila lucra încă într-un sistem ineficient, unele faze fiind executate ca la comandă. Un maistru de la o fabrică din Călărași a fost cel care l-a ajutat pe Marian Morun să descifreze tainele procesului tehnologic, astfel încât productivitatea să crească, iar calitatea să fie pe măsura exigențelor.

În condițiile în care dezvoltarea firmei devenise o necesitate, prin comenzile tot mai mari și prin creșterea numărului de angajați, patronul a decis ridicarea unei clădiri de la fundație, pe strada Odobești, la nr. 10, unde se află și în prezent sediul firmei. Pentru achiziția de utilaje și echipamente moderne, omul de afaceri s-a văzut nevoit să apeleze la fonduri europene în valoare de 100.000 de euro și la un împrumut bancar.

Cu peste 350 de angajați, cu marfă care mergea în aproximativ 100 de magazine din întreaga țară, afacerea dezvoltată în jurul costumelor bărbătești era în plin avânt, Marian Morun reușind să se impună în fața unor firme care dețineau fabrici cu vechime de 40 – 50 de ani. Brandul Magenta a ajuns să fie comercializat în magazine proprii aflate în mall-urile din Iași, Botoșani și Ploiești, dar după un an de funcționare investitorul a decis să le închidă, rezultatele nefiind pe măsura așteptărilor.

O alternativă eficientă

Recesiunea economică s-a manifestat inevitabil și în sectorul confecțiilor. „Criza ne-a afectat extraordinar de mult. Problema a fost că am luat țepe de peste 10 miliarde de lei vechi. Am rămas atunci cu 10.000 de costume și mii de pantaloni. Nu ne-am mai primit banii pe marfa pe care am livrat-o. M-am judecat cu unii dintre ei, am cheltuit foarte mulți bani și timp cu litigiile și din toată suma nu am recuperat niciun leu. Și asta cu procese câștigate. Este foarte greu să execuți silit pe cineva care nu are nimic pe numele lui”, a explicat administratorul „Magenta”.

Marian Morun se numără printre oamenii cărora le plac provocările, iar atunci când un prieten i-a sugerat oportunitatea începerii unui nou drum în afaceri – cel al saloanelor de nunți – nu a stat foarte mult pe gânduri. Acestea au fost de folos în perioada extrem de dificilă pe care firma a traversat-o. Greutățile au fost depășite și prin împrumuturi bancare „ …cu ajutorul lui Dumnezeu, cu multă muncă. Au fost 10 ani de chin, nervi, stres. Ar fi fost mai simplu să închid și să închiriez spațiul”, povestește antreprenorul.

Deciziile importante au fost luate în momente cruciale. Astfel, pierderile suferite i-au dat de gândit antreprenorului, iar producătorul de costume bărbătești a început să lucreze în regim Lohn, sacouri pentru alte firme. Sistemul a fost rentabil o scurtă perioadă de timp, căci cheltuielile pentru forța de muncă și utilități au explodat, punând din nou în pericol afacerea. Pe de altă parte apariția mall-urilor în interiorul orașului a dus la dispariția multor firme mici, tăvălugul creat afectând și producătorul „Magenta”.

„M-a ajutat Dumnezeu în ceea ce mi-am propus. Nu sunt o persoană religioasă, dar am ajutat oamenii pentru că așa am simțit. Am considerat mereu că lumea care intră aici vine ca într-o familie”.

Sistemul made to measure presupune realizarea unui costum după măsurile individuale, la comandă, unicat. Marian Morun a fost interesat de această metodă inovativă și de cabinele special create pentru acest lucru, al căror cost se ridică și la 100.000 de euro. Bazându-se pe același principiu a identificat un soft realizat de o firmă din Iași, care ulterior a fost adaptat, astfel încât cu ajutorul său să poată fi luate măsurile corecte oricărui bărbat care dorește un costum made to measure. După câțiva ani de cercetări, verificări și încercări, firma „Magenta” este gata să implementeze programul unic: „Să stea omul în fața calculatorului și să își poată lua măsurile singur. O altă variantă ar fi să intre în direct cu experții fabricii care să îl supervizeze atunci când își ia măsurile. Noi vom pune la dispoziția clienților și modalitatea corectă de luare a măsurilor și fișele necesare. Sistemul funcționează fără probleme, proba de foc fiind realizată. Poliția Locală București a comandat 170 de costume pentru agenții lor. Vă dați seama că a fost vorba despre oameni cu configurații diferite. Pentru mine a fost o surpriză plăcută să văd că nu s-a greșit în niciun caz și cred că putem vorbi și despre o performanță”.

Rebranding şi inovaţii

Marian Morun a învățat cât de important este să îți faci clienți noi, dar și cât de greu îi menții pe cei existenți. Astfel, a decis să investească în magazinul „Magenta”, existent pe strada Mihai Eminescu, care a suferit o transformare radicală. O parte a spațiului va găzdui în continuare marfa realizată în fabrica locală cu prețuri accesibile, în timp ce un alt segment va fi destinat oamenilor dispuși să plătească pentru un costum made to measure, realizat dintr-un material calitativ. Cu ajutorul tabletei de mari dimensiuni din magazin (1.80 m) clientului îi sunt luate măsurile și costumul îi va fi gata fără alte probe, la un preț de 1.800 – 2.000 de lei (în funcție de țesătura aleasă), în condițiile în care un costum similar în București pleacă de la 1.000 de euro.

Programul va fi lansat cel mai probabil în luna noiembrie 2018, pentru început urmând să lucreze 10 – 12 oameni numai pentru piața internă, pentru ca apoi să fie preluate și comenzi pentru extern.

Produsele firmei „Magenta” sunt renumite și recunoscute la nivel național, iar modalitatea de lucru la urgență a fost o altă oportunitate de câștigare a aprecierii cumpărătorilor.

„Trăiesc datorită clienților pe care îi avem. Dacă nu îi respecți, nu ai cum să reușești în afaceri. Am dus foarte multă muncă de lămurire pentru ca angajații să înțeleagă că existăm datorită clienților care ne trec pragul pentru un costum. Eu cred că venind cu ceva nou, respectându-ți clienții, menținând calitatea produselor, firma poate dăinui și peste 20 de ani. Pe mine m-au ajutat alții și eu i-am ajutat pe ceilalți la rândul meu. Este loc pe piață pentru toată lumea”, a conchis antreprenorul.

George Cristian BĂLAN

Teodora SOARE

Roxana NEAGU

Sediu principal: SC Magenta Impex SRL

Adresă: Str. Odobești, nr. 10, Brăila

Telefon: 0744508485

E-mail: magentabraila@gmail.com

Site: https://3659-ro.all.biz/

Magazin Magenta

Adresă: Str. Mihai Eminescu, nr. 50

Telefon: 0744508485

E-mail: magentabraila@gmail.com

LĂSAȚI UN MESAJ